Berbagai usaha telah dilakukan oleh musuh-musuh Islam untuk menghancurkan kesatuan dan keharmonian umat Islam, yang sepatutnya terjalin di antara hamba-hamba yang menyembah Allah, tidak kira dari mazhab mana mereka berasal. Namun kesedaran dan komitmen para ulama(pewaris nabi) serta kedewasaan berfikir telah menghalang dan menhancurkan cita-cita jahat musuh-musuh Islam tersebut.

Hanya kaum munafik dan/atau kaum jahil  serta mereka yang tertipu dengan propaganda musuh-musuh Islam sahaja yang terjebak dalam jaring pemecahan umat Islam

Apa yang dicontohkan oleh seorang pawaris Nabi saw., ulama karismatik asal kota suci Mekkah, ulama besar Ahlusunnah di tanah air tercinta; Sayyid al Muhaddis Muhammad Alawi al Maliki al Hasani (RH) adalah sebuah bentuk keharmonisan yang seharusnya terjalin di antara umat Islam, khususnya di kalangan para ulama!

Dari kiri Ali Baqir al Musawi, Doktor Muhammad Sa’id Thayyib, Sayyid Hasyim as Salmân, al marhûm Sayyid Muhammad Alawi al- Maliki, Doktor Sâmi dan Amin al Aththâs.

Bentuk keharmonisan yang Diidam-adamkan Para Pewaris Nabi saw.

Hasil dari niat-niat jahat musuh Islam, berbagai-bagai bentuk fatwa telah di keluarkan oleh mereka untuk mengkafirkan antara satu sama lain. Mereka yang bermazhab Ahlul Bait telah menjadi sasaran fatwa pengafiran. Seribu satu alasan mereka carikan untuk menghalalkan darah-darah mereka. Mulai dari tuduhan palsu menyembah para imam dan menuhankan Imam Ali as. hingga tuduhan syirik dengan alasan bertawassul, beristighatsah dan meminta syafa’at kepada Nabi dan para imam suci dari Ahlulbait as.

Agen-agen mereka juga bertebaran di berbagai dunia Islam, tidak terkecuali negera tercinta kita Malaysia! seluruh kekuatan mereka kerahkan untuk memprovokasi masyarakat di peringkat akar umbi untuk mengafirkan Syi’ah dan menghalalkan darah-darah suci mereka! tidak sedikti wang yang mereka laburkan di negara ini.

Walaupun demikian, hal yang menggembirakan ialah munculnya sikap arif dari para pemikir tulus untuk hidup berdampingan dan berganding tangan di antara seluruh masyarakat Muslim dari mazhab manapun mereka berasal! Sebab Islam di atas segalanya! Konsep La ilaha Illahhah, Muhammad Rasulullah di jadikan priority di atas sikap mazhabiyah!

Di Arab Saudi  mulai tercipta keadaan yang kondusif di antara elemen masyarakat Muslim dari berbagai mazhab; Sunni, Syi’ah dan Wahhabi sendiri, sebagai pemilik berbagai fasiliti kerajaan!

Keadaan seperti ini membuatkan ektrimis Wahhabi (bukan seluruh Wahhabi) tidak dapat duduk senang! Mereka tidak menginginkan terciptanya keharmonisan di antara umat Islam! Mereka lebih memilih jalan yang membahagiakan musuh-musuh Allah dan Rasul-Nya!

Tokoh karismatik Syi’ah; Syeikh Hasan ash Shaffar (wakil komuniti Syi’ah di Arab Saudi) dan Syeikh  dan penulis terkenal bermazhab Wahhabi moderat; Syeikh Ied al Qarni (selaku cendikiawan dan pemikir Muslim) berusaha merumuskan piagam kesepakatan bersama antara berbagai aliran Islam di Arab Saudi.

Semoga usaha terpuji mereka segera ditiru oleh kaum Muslim di negara kita, khususnya mereka yang masih tertipu oleh propaganda musuh-musuh Allah dengan bersemangat menambah api permusuhan di antara Sunnah dan Syi’ah!

Para ulama dari berbagai penjuru dunia Islam menyambut Deklarasi Piagam yang diasas para ulama Mushlihun tersebut!

Ketua Majma’ Alami Li Ahlilbait as.; Syeikh Hasan Akhtari menaruh harapan besar bagi persatuan umat Islam yang berasal dari negera Islam paling bersejarah; Hijaz. Beliau menegaskan bahwa hal itu merupakan

“نبأ سارا لجميع المسلمين ولاقى ترحيبا بين أتباع النبي الأعظم الصادقين”.

“Berita gembira bagi seluruh umat Islam; pengikut setia Nabi agung Muhammad saw.”

Beliau juga menyebutnya sebagai:

خطوة حكيمة نابعة من إدراك عميق وفهم دقيق لعلماء واعين بالأوضاع الراهنة للعالم الإسلامي

“Langkah bijak yang lahir dari kasedaran yang dalam dan pemahaman yang jeli dari para ulama yang menyedari kondisi dunia Islam dewasa ini.”

Dalam suratnya yang dikirim untuk Syeikh Hasan dan al Qarni, Syeikh Akhtari mengatakan:

“في مطلع الألفية الجديد واجه العالم الإسلامي أمواجا متلاطمة التي تروج لها الصهيونية العالمية. وهذا يستدعي أن يتصدى أبناء مدرسة النبوة والرسالة بحكمة وبصيرة لهذه الفتنة العمياء، وأن يجتنبوا القيام بأية خطوة تؤدي إلى التفرقة، ولقد جسّدتم ذلك بأروع صورة من خلال الخطوة الواعية التي أقدمتم عليها”.

“Di awal peradaban ini, Dunia Islam sedang menghadapi badai yang menghempas yang dipropagandakan oleh Zionisme Internasional yang menuntut para pengikut ‘Madrasah Kenabian dan Kerasulan’ bangkit dengan bijak dan kesedaran pandangan untuk menghadapi fitnah yang membutakan itu. Hendaknya mereka menjauhkan diri dari melakukan tindakan yang mengarah kepada perpecahan. Kalian telah mewujudkannya dengan bentuk paling memukau melalui langkah-langkah sedar yang kalian lakukan.”

Al Akhtari juga menjanjikan dukungan penuh terhadap segala usaha ke arah terciptanya persatuan dan keharmonisan di tengah-tengah masyarakat Muslim Dunia.

Majma’ Alami mengajak seluruh ulama dan pemuikir Islam untuk mendukung dan bergabung ke dalam Kafilah Persatuan Umat Islam ini. Semoga cita-cita para pawaris nabi ini terwujud!